Detta hoppas vi att ingen annan ska behöva gå igenom.
På Pasito Blanco hade vi bokat datum för upptagning att måla botten. Men det blev ingen upptagning den 8 maj det blev dagen efter så vi kom upp mitt på dagen. Vi upptänkte flera blåsor så vi diskutera fram och tillbaka hur vi skulle göra. Så vi kom fram till att det bästa var att blästra botten .
In på kontoret och fråga om dom kan hjälpa oss, visst det kunde dom. Men inte förrän på söndag sa dom, ok vi väntar dom 4 dagarna. Så kom söndagen. Tre killar kom och börjar täcka med presenningar i mantåget och sen är dom i full fart Vi går och vankade här på plan och klockan blev 20.00 på kvällen. Vi kommer i morgon och gör klart säger dom, då upptäcker vi att dom har blästrat med sand och vatten. När dom kommer morgonen därpå säger chefen att han har kalkylerat fel så han vill ha mer pengar….
Vi tittar på varandra och undrar hur vi ska tackla detta. Vi har ju en offert så vi travar in på kontoret. Efter in stund står det klart att han vill ha tusen euro… nu börjar eländet, vi säger att det inte blir mer pengar med hänvisning till tidigare överenskommelse. På kvällen när han är klar har han spolat skrovet igen med vatten och säger nu är jag klar. Dag 3 Vaknar på morgon fikar och går ner på backen och ser förödelsen, skrovet är rött av rost, killen som ska måla går fram och tittar och ser ganska konstig ut när jag säger stopp här målas inte. In på kontoret igen nu var jag ganska förbannad. På kontoret finns det två små chefer och en stor Chef vad man än frågar om så måste dom små Cheferna fråga stor chefen Nu hade jag tröttnat på att sitta och vänta på svar så jag sparkar upp dörren till Big Boss och sa till att nu får du lyfta baken komma ut och titta på båten, det måste blästras om säger jag. Kontoret ringer blästrings firman AV Vega som sägs ska vara Canariöarnas bästa blästrare enlig Pasito Blanco ( Expert) Då säger han att ska tvätta med anticorotion och det är klar om en timme, Vad händer, han dyker upp med blomflaska som han sprejar detta medel med på skrovet och spolar vatten så att det rostar igen på två minuter. Då byter han metod, han sprejar på medlet och gnider sedan runt det med tinner. När vi inspekterar båten upptäcker vi att blästringen har orsakat flera skador på friborden. In igen på kontoret och få efter dividerande besked om att skadorna ska lackeras om. Eftersom dom bara täckte sidorna av båten hjälpligt så hade vi försökt att täcka upptill så gott det gick. Men vi hade ca 1cm skit på hela däcket och när det var möjligt att spola av hade det redan orsakat rost. Blir lovade rengöring igen. Big boss är nöjd så det börjas måla. När dom drar av vattenlinje tapen så släpper en bit färg ca 5*5 cm, in igen till big boss då får jag veta att det kan göra det ibland. Jag ger upp går in på kontoret igen frågar om garantier 2 år får jag till svar. Jag säger till Pia att vi får ta upp i oktober för att kolla, detta kommer att lossna. 16 dagar efter ankomst till Pasito Blanco sätts vi i sjön.
Äntligen, men då återstår att fixa däck och det går inte endast med vatten. Det blir polering och tvättning innan vi anser att det är ok. Vi sätter stäven mot Las Palmas en resa ca 34 nm. Framme i LP tvättar vi båten från all smuts och salt, spolar friborden och upptäcker att färgen hänger och dinglar. Jag blir galen, Pia mailar till Pasto Blanco och som vanligt tar det tid så vi ber några vänner som pratar spanska hjälpa oss att ringa. Dom skulle ringer tillbaka nästa dag och så kommer blästraren och mini boss till LP. Blästraren säger att det är för mycket färg och båten är för tung….. men mini boss säger att han har fel.
Det bestäms att vi ska komma tillbaka till Pasito Blanco lyfta igen för att se hur hela botten ser ut..
7 Dagar senare så är vi på plats enligt överenskommelse. Anlände ca 15.30 upp på kontoret, inget lyft idag.
Vi diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle reagera om det bara har släppt på ställen vi sett när vi låg i vattnet eller om det är på flera ställen. Jag sov dålig den natten och när vi vaknade och fikade sa jag till Pia att jag ska spela tokig när båten kommer upp. När båten lyfts ur vattnet ser Pia att det har lossnat på rodret och jag hoppar av båten så jag få se vad som har hänt, det var bedrövligt. Nu blev jag tokig, jag bara skrek rakt ut att jag ville ha mina pengar tillbaka. Personalen skulle gå fram och dra i färgen. Jag skrek att dom inte fick röra min båt. Jag höll på att gå i taket, här har jag betalat dyrt och det håller inte länge en vecka. Pia går till kontoret och jag ser att hon väntar, när det har gått ca 15 minuter så exploderar jag, in på kontoret skriker på mini boss att han får röra på sina jävla påkar och att jag vill ha mina pengar tillbaka. Jag vill i sjön igen så dom får inte röra travelliften. Efter två timmar så säger dom att båten måste ställas av på backen för dom har kallat in en expert från marinen. Han anländer vid 17 tiden han skakar på huvudet och berättar för mini boss att man inte ska ha vatten och inte tvätta med anticorition. Det var skönt höra att jag hade rätt, det är nog den klokast man på denna ö. Rapport ska skrivas och möte ska ske i morgon lördag då det ska beslutas vad och av vem som ska göra vad.
Lördag, ingen boss dyker upp och nu är vi förbannade. Vi säger att vi vill ha en bil och som vanlig så kan mini boss inte göra något så vi sitter fast Pasito Blanco.
Måndag morgon väntar vi in big boss, han är lite finare så han börjar kl 10.00
Vi vill ha bil säger vi, har ni inte fått det säger han! Det kommer en bil 17.00 med tom tank och jag sa till Pia att dom får stå för bensinen. In på kontoret igen och sa : vad ska jag ha bil för om jag inte har bensin? mini boss ser frågande ut och menar att det är bara att tanka och betala. Icke sa nicke svara jag det du som har ställ till det så du betalar bensinen, så han in till big boss och vi fick ok på fri bensin. Nu för tiden så blir han röd i nacken och ansiktet när han ser mig, Så nu beslutas att blästringsarbete ska påbörjas torsdag. Och göras av ett företag som arbetar med bla marinens båtar, Carenados. Onsdag ska utrustningen levereras från Las Palmas. Vi väntar med spänning på onsdagen men ingenting kommer och vi får svaret att det kommer i morgon. Ok på torsdag morgon kommer en stor transport och arbetet kan påbörjas. Täckningen tar tid och blästringen kommer igång vid 17-tiden och dom jobbar fram till 20.00 då hälften av båten är blästrad och grundsprutmålad. Fredag kommer dom vid 11.30-tiden pga att en stor olycka inträffat på motorvägen och orsakat totalstopp. Plasten hade dessutom blåst sönder så när den är på plats och lunch ätits är klockan 17.00 och arbetet startar. 21.00 packar dom ihop och går hem för denna vecka. Lördagen ägnar vi åt kölproblem. Söndag tog vi en tur upp till Las Palmas och sedan västsidan ner. Måndagen började bra med att dom kom vid 9-tiden och fick starta med täckningen som vanligt. När den väl var på plats så hände ingenting…… dom fick inte fortsätta jobbet pga något ej uppklarat mellan Pasito Blanco och deras företag Carenados. Så där stod vi och ingenting händer. Efter antal besök på kontoret är vi inte klokare men vi ska vänta in deras chef som ska komma från Las Palmas. Detta tog antal timmar innan det ordnade upp sig och dom kunde återgå till arbetet vid 16-tiden. Så nu äntligen blästrade dom klart och målade. Nu har vi övervunnit det stora hindret tror vi. Nu är bara resten kvar. Dagen efter var dom tillbaka och plockade bort täckningen som var uppsatt med silver tape och tvättade bort limresterna och det blev alldeles flammigt. Frågor vi hade hänvisades till kontoret. In på kontoret. Friborden ska bara tvättas. Ok men vad ska ni göra med vattenlinjen då, den är förstörd. Pasito Blanco säger inte vi, Carenados säger inte vi….Vi säger : Vattenlinjen var ny och fin när vi kom och den ska vara ny och fin när vi åker. Ingen vill betala utan hänvisar fram och tillbaka. Efter mycket om och med får vi beskedet att det klart att vattenlinjen ska målas. Så påbörjas div spackling som ska torka 24 tim. och vi känner att nu är det inte många hinder kvar. I skrivande stund är fortfarande inte vattenlinjen påbörjad, delar av tidigare spackling är slipad och det är nu fredag 17 juni kl: 13.00 och vi har varit här sedan den 2 juni
Det kommer mer när arbetet är färdigt och bilder när i är i sjön
åh herre gud.. ja förstår att ni är upprörda på alla sätt och vis!
ja e uppvuxen/uppfostrad me frasen ”jo, men vi är i spanien nu vet du..?”
oavsätt vad eller hur man ifrågasätter saker som är ”annorlunda” i spanien så kan man alltid svara med denna fras.. jag var i madrid för att spela poker för ungefär ett år sen, vi kliver in på casniot och sätter oss vid ett bord..
direkt så ser vi att turrundan är motsols istället för medsols som enligt regelboken är korrekt..
jag ifrågasätter givetvis på en gång varför man spelar motsols.. när jag fick svaret höll jag på att ramla av stolen av skratt.. tror ni inte en av spelarna vid bordet svarar på knackig engelska ”hey, this is spain!”
-Isac
Håll ut, behåll ert lugn , var framförallt rädda om er!
/Janne o Marianne
Jag blir alldeles matt….
Stefan, jag kan inte begripa att du lät så lugn och fattad när vi snackade sist! Jag hade mördat någon, kanske fler…
Hetsa inte upp er, det ser ju ut som om det kommeratt fixa sig. Dra inte alla spanjorer över en kam. Vårt motorbyte hos Yanmar i Pasito Blanco gick ju perfekt och helt enligt planerna.
Pekka
OJ OJ OJ OJ
Det är bra att ni blir skogstokiga , men det är jobbigt och tar på ,
för annars hade de inte tagit sitt ansvar.
Jag håller och tänker på er
Kram från mammas soffa i Björkhagen
Eva
Stakkars dere! Det hadde vært bedre om dere var her og drakk cognac med oss. Fredelig og godt 🙂