Fredag 4 november

Hej alla läsare på vår sida. I dag skulle vi gett oss av mot Las Palmas men det drog i ganska mycket och var grov dyning där ute på havet så vi väntar till lördag morgon för då ska det vrida till nord ca 15 -20 knop. Vad har hänt här då, jo vi har väntat på batterier som inte kom, fick besked i går att det skulle ta ytterligare minst 15 dagar att få dom levererade så dom erbjöd sig att betala tillbaka pengarna som vi hade lagt i handpenning. Kravet var att batterierna skulle vara här på 10 dagar men någon tokig spanjor skickade dom först till Madrid sedan Valencia och därifrån skulle det ta 15 dagar minst till Lanzarote. Enligt vår källa så skulle batterierna gå direkt från Holland till Lansarote, man blir inte klok på dessa transporter och jag fattar inte hur man kan leva med detta elände.
Så det blir att ta nya tag när vi anländer till LP. Vi undrar om det finns någon som kan lämna en kommentar och eller ide´ om gel batterier som är slut efter 6 år ! Dom skulle hålla i 12 år..! Enligt en källa kan det bero på att vi har haft invertern på hela tiden och som då ska ha slitit på batterierna. Eller kan det vara något annat ? Kom gärna med förslag. Alla åsikter och tankar mottages tacksamt.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredag 4 november

  1. PG & Margareta Nilsson skriver:

    Jag har ingen direkt kommentar varför batterierna inte höll så länge som de skulle men eftersom ni nu måste starta om på nytt i LP men kanske skulle ni kantakta Kjell Robertsson på Emma. De lämnar Puerto Mogan i dag, troligtvis för att gå till Gomera och sedan till Saint Martin. De har SSB. Kjell har kollat av ordentligt inför nyköp av batterier i början av detta året och skaffade en sort som jag inte känner till men som skall vara något extra.
    Hälsningar
    PG

  2. Gunnar Silins skriver:

    Skall försöka hjälpa till:
    Vad är laddspänningen, från alla laddkällor, alltså motor, landströmsladdare och solceller (ni har väl inga fler alternativ) när batterierna är fulladdade och inte tar emot någon ström?
    Vad menas att ”invertern varit på hela tiden”? Att den är permanent inkopplad utan att ni använder 230V? Då undrar man vad dess tomgångsförbrukning är. Eller gör ni ständigt 230V för något ändamål?
    Har ni någon koll på vad ni tar ut i Ah under ett dygn i snitt?
    Hur övervakar ni batterierna? Digital eller analog volt/amperemätare? Eller ågon form av ”tankmätare” typ ”Battman” eller annan som anger laddningsgrad/kvarvarande kapacitet i %?
    En annan undran, hur djupt låter ni batterierna laddas ur när det inte finns tillgång till laddning av ett eller annat slag när ni exempelvis seglar eller ligger för ankar – dvs, vid vid vilken spänning säger ni ”nu är batterierna urladdade” och startar motorn.
    Vad är det för fabrikat på batterierna? Hur stor är banken i Ah vid 24 V?
    Hur vet ni att ni har problem förresten, hur yttrar sig symptomen?
    Kan ni utesluta någon grunka som tjyvdrar ström?
    Om banken är stor, vilket jag vill minnas att den är – dvs ett antal 12V batterier som är sammankopplade i serie och parallell för att bilda en stor bank på fler hundra Ah vid 24 V räcker det med EN ENDA DEFEKT CELL i ett batteri som kan ligga och sänka en hel batteribank om man har otur . Har ni uteslutet det?

    Personligen är jag skeptisk till gelbatterier ur ekonomisk synvinkel. Visst, de håller längre tid. Men priset är ca 3 ggr högre än litet mer båtanpassade våta batterier från någon lågprisleverantör som exempelvis Biltema. Och jävligt mycket svårare att få tag på som ni sett… Våta batterier av ”marin- eller fritidstyp” kan ni säkert hitta lokalt. Mina Biltemabatterier är från maj 2006, allts drygt 5 år nu och priset för ett 115Ah batteri var under 1000.-. Förra banken fick jag ur 4 år (dessa levde hårt under långsegling) , förrförra 5 och denna kanske klarar 6? Då skall gelbatterier klara mellan 12 och 18 år för att vara lönsamma. Det tror jag på när jag ser….

    • RolphGunnar skriver:

      Jag har oxå skaffat GEL batterier i år. Det blev en bank, som förvisso är mindre än er och dessutom 12 volt. Säsongen som varit har inte varit några problem, snarare att de håller laddspänning längre. Har iof. införskaffat och låtit montera en laddator, typ en modern form av TWC. Det ger att generatorn laddar mycket snabbare och kraftfullare.
      Om en sådan kan man tycka saker, men min erfarenhet är att den laddar avsevärt snabbare. Nu tycker många att batterier ska ha en långsam uppladdning, men då hinner också inte batterierna bli fulladdade så ofta då man är ute och seglar. Sedan ligger jag numera inte på landström lika ofta som förr.
      Precis som Gunnar skriver, så är en cell kortsluten, då ger batterierna en signal att ”jag vill ha mera laddning” fast alla celler är fulladdade. Men en cell kan ge den felsignalen trots att full laddning har gjorts.

      Men åsikter om vätske-batterier, ventilerade eller underhållsfria eller GEL batterier är en fråga som diskuterats länge och kommer så att göras i framtiden oxå.

      Så gör som Gunnar föreslår, köp vätskebatterier och när de blir trötta så är det bara till att byta. Efter 3 eller 6 eller 9 år………….. Men ur ekonomiskt perspektiv så är nog GEL batterier inte ekonomiskt försvarbart. Bara ur underhållsperspektiv, så är GEL ”behagliga” då man slipper kolla vätska som man ska göra med vätske batterier.

      Det var mitt inlägg.

      Summa sumarum, köp billiga vätskebatterier, de finns alltid att tillgå hos vilken biltillbehörsfirma worldwide.

  3. Gunnar Silins skriver:

    Nu finns det ju ”underhållsfria”, dvs slutna våta batterier också, som inte behöver ha övervakning av vätskenivån. Men, precis som med gelbatterier är dessa känsliga för överladdning. De slutna, våta batterierna har en övertrycksventil som släpper ut gas om batterier överladdas. Tyvärr funkar det bara i en riktning och ett överladdat, slutet batteri blir permanent skadat om det gasat och släppt ut övertryck.. Ett gammaldags, öppet batteri är mer förlåtande i och med att man kan fylla på destillerat vatten och ersätta det som gasats bort. Men till priset av ett regelmässigt underhåll.
    Problemet här är att många moderna laddningsregulatorer lägger sig på en hög spänning för att minimera laddningstiderna – med risken att gelbatterier (och slutna våta) kan skadas. Därfär skulle jag vilja ha svar på frågorna i mitt förra inlägg så att inte historien upprepas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s